زنان هسته‌ای در تهران

امروز تهران ميزبان فدريكا موگريني است، مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا كه از ١٥ آذر ٩٣ به مذاكرات هسته‌اي ايران و ١+٥ پيوست. بانوي ديپلمات ٤٢ ساله‌اي كه پيش‌تر وزير خارجه ايتاليا بوده و به‌دنبال انتصاب به ‌سمت مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا وارد مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي ١+٥ شد.

کد خبر : ۱۵۸۴
بازدید : ۲۵۷۲
فرادید | امروز تهران ميزبان فدريكا موگريني است، مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا كه از ١٥ آذر ٩٣ به مذاكرات هسته‌اي ايران و ١+٥ پيوست. بانوي ديپلمات ٤٢ ساله‌اي كه پيش‌تر وزير خارجه ايتاليا بوده و به‌دنبال انتصاب به ‌سمت مسئول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا وارد مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي ١+٥ شد.

او جانشين كاترين اشتون، مسئول سابق اين سمت یک ساله در اتحاديه اروپا شد كه با پايان دوره مأموريت برای مدت ٥ سال انتخاب شد. حالا يك‌ماه مانده به اينكه انتصابش به اين سمت او بزرگ‌ترين برگ برنده خود را زمين زده است.

او در دستيابي به توافقي نقش داشته كه همتايان سابق او (كاترين اشتون و خاوير سولانا) نتوانستند آن‌را رقم بزنند. اين بانوي ايتاليايي كه دختر يك كارگردان سينماست هشتم شهريور ١٣٩٣برای دوره‌ای پنج‌ساله به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منصوب شد.

فدريكا موگريني تا پايان سال ٩٣ اگرچه در يكي دو دور از مذاكرات ايران با وزيران خارجه اروپايي در بروكسل حضور يافت اما نقش اصلي او در مذاكرات لوزان رقم خورد. فروردين ٩٤ بود كه مذاكرات ١٠ روزه در لوزان به تفاهم بر سر برخي كليات رسيد. تفاهمي در راستاي رسیدن به توافق جامع هسته‌اي كه دستيابي به آن سخت مي‌نمود.

در آن كادر از شهر ساحلي لوزان، فدريكا موگريني كنار محمد‌جواد ظريف و وزراي خارجه ١+٥ ايستاد با كُتي سفيد و بلند كه نشان مي‌داد او هم سبك و سياق اشتون را در انتخاب لباس پوشيده دنبال مي‌كند، اگرچه عمر حضور او در مذاكرات هسته‌اي ايران و ١+٥ به مدت اشتون نرسيد. موگريني يك‌بار ديگر ٢٣ تيرماه در قاب عكاسان قرار گرفت تا با جواد ظريف متني را قرائت كنند كه نشان مي‌داد «پيروزي بدون جنگ» پشت درهاي بسته اتاق‌هاي مذاكره به دست آمده است.

كارشناسان معتقدند موگرینی به‌لحاظ تجربه سیاسی و بین‌المللی کارکشته‌تر از اشتون است، اگرچه از لحاظ سني جوان‌تر است. تجربه كار او در سمت وزیر خارجه ایتالیا و تحصیلاتش مي‌توانست اين ويژگي را ايجاد كند. موگرینی مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه لاساپینزا رم گرفت و پایان‌نامه خود را به موضوع رابطه مذهب و سیاست در کشورهای اسلامی اختصاص داد. او يك ايتاليايي مسیحی است و موضوع پایان‌نامه‌اش او را به یک کارشناس با رویکرد اسلام‌شناسی بدل کرده است

در دور آخر مذاكره هسته‌اي در وين، خبرسازترين چهره جواد ظريف و فدريكا موگريني بودند، البته نه با حضور هرازگاه آنها روي بالكن قصر كوبورگ بلکه به دليل آنچه در اتاق مذاكره بينشان رد و بدل شده‌ بود. جدلی لفظي كه موجب شد براي كاهش ناراحتي موگريني مراتب تجديد احترام و دعوت به شام ايراني انجام شود. ماجرا از اين قرار بود كه در يكي از دورهاي مذاكره درباره تحريم تسليحاتي بحثي بين فيليپ هاموند و جواد ظريف درمي‌گيرد كه موگريني در ادامه آن مي‌گويد با اين شرايط امكان دستيابي به توافق وجود ندارد و بايد به خانه‌هايمان بازگرديم. جواد ظريف در پاسخ به اين جمله مي‌گويد هيچ‌وقت يك ايراني را تهديد نكنيد. اين جمله اما به سرعت بين رسانه‌ها پخش و حتي در مدت كوتاهي به يك هشتك داغ در فضاي مجازي تبديل شد. اين ماجرا موجب رنجش موگريني شد اما او بعدا در مصاحبه با «سي‌ان‌ان» اين بحث را به تفاوت فرهنگي ايران و ايتاليا مرتبط دانست.

امروز اما در تيم همراهان موگريني بانوي ديگري هم هست كه نقش مهمي در مذاكره هسته‌اي ايران و ١+٥ ايفا كرده است؛ هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا. او در جريان اين مذاكرات نقشي به‌مراتب گسترده‌تر از موگريني داشت. اشميد كه معاون اشتون بوده، كار نگارش متن توافق جامع را به همراه عباس عراقچي به پيش برده ‌است.

هلگا اشمید، ٥٥ ساله و دیپلمات آلمانی اتحادیه اروپاست كه سمت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را دارد. او كه از سال ۱۹۸۸ میلادی وارد عرصه سیاسی آلمان شده، پیش‌از‌آن، مشاور وزیران امورخارجه پیشین آلمان بود. در دور پيشين مذاكرات هسته‌اي اشمید و علی باقری، معاون سعيد جليلي، همتاي يكديگر محسوب مي‌شدند؛ اما كمتر همكاري مشتركي بين آن دو مشاهده مي‌شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید